Zentenser om miskundhedens v¾sen

 

af Zen buddhismens 3. patriark Seng-can

 

oversat og kommenteret af Tim Pallis

 

 

Denne tekst er en af de vigtigste zen klassikere. Forfatteren er ukendt, men den er tillagt zen buddhismens 3. patriark Seng-can, der d¿de Œr 606, altsŒ i Tang dynastiets (618-907) begyndelse. Man kender ikke Seng-cans f¿dselsŒr og ved n¾sten intet om hans liv og virke. Derfor mŒ han historisk set n¾rmest betragtes som en legende.

 

Men i zen buddhismens transmissionslinje eller spirituelle arvef¿lge er han elev af den 2. patriark Hui-ke (487-593). Det fort¾lles at Seng-can var spedalsk og blev kureret ved sit m¿de med Hui-ke. F¿lgende dialog beretter derom:

 

Seng-can sagde: "Jeg er bundet af sygdom. Jeg beder dig rense mine synder."

Hui-ke sagde: "Tag dine synder frem, sŒ skal Jeg rense dem."

Efter lang tid sagde Seng-can: "Jeg har s¿gt efter dem, men kan ikke fŒ fat i mine synder."

Hui-ke sagde da: "Jeg har nu renset dine synder."

 

"Sentenser om Miskundhedens V¾sen" er en rigtig Mahayana buddhistisk tekst, mere end den egentlig er en zen tekst. Her siges ting som vi kan genkende bŒde i Madhyamaka, Yogacara og Avatamsaka traditionerne.

 

Den virker ogsŒ som en tekst, der kunne v¾re pŒvirket af den s¾rlige kinesiske skole Tien-tai, som er karakteristisk ved at alle ting er buddhanaturen og livets situationstotalitet. Dette er den "store vogn" eller den "ene vogn", som betegner det f¾lles k¿ret¿j, der medtager alle uden undtagelse og indbefatter alle traditioner.

 

Teksten afspejler ogsŒ en taoistisk terminologi, som er s¾rlig udpr¾get for den tidlige kinesiske buddhisme, dengang sanskrit overs¾ttelserne endnu var pŒvirket af taoistiske udtryk.

 

At den alligevel er en zen tekst fremgŒr af, at den understreger zen buddhismens s¾rlige standpunkter som f.eks. ikke at v¾re afh¾ngig af ord og begreber, at afholde sig fra at diskriminere og opdele tilv¾relsen i begrebslige mods¾tninger. Den peger i stedet direkte pŒ den universelle bevidsthed og opfordrer mennesket til at erkende den egentlige natur og blive en buddha.

 

Yoshida Osamu fremh¾ver i indledningen til sin overs¾ttelse af dette v¾rk fra kinesisk i den engelske Tripitaka vol. 74-3 (Taisho vol 48, no. 2010), at den "store vogn" eller Mahayana buddhismens ideal er et vigtigt skift i den traditionelle opfattelse af frihed fra krop og sind til frihed for krop og sind, altsŒ den frie brug af krop og sind. Det bliver sŒledes helt essentielt, at realisere buddhanaturen her og nu i det daglige livs aktiviteter. 

 

Grunden til at jeg har kaldt denne tekst "Sentenser om Miskundhedens V¾sen" er en n¾rmere analyse af dens kinesiske titel Xin-Xin-Ming. Det kinesiske tegn for det f¿rste Xin betyder tro eller hengiven, men det er i virkeligheden en kinesisk overs¾ttelse af det indiske sanskrit ord prasada, som snarere betyder nŒdegave eller miskundhed.

 

Da overs¾ttelser som tro pŒ, tillid til eller hengivenhed for er belastet med en dualistisk forstŒelse, foretr¾kker jeg den oprindelige indiske (vedantiske) betydning.

 

Der er det s¾rlige ved miskundhed, at nŒden som en afklaring og stilhed i sindet hj¾lper Žn til at komme frem til den endelige befrielse. Fred i sindet er noget man modtager som en nŒdegave.

 

Xin i betydningen miskundhed er altsŒ den tilstand af mental ro og klarhed som er karakteristisk for dyb samadhi. Denne tilstand er menneskets naturlige tilstand, som skal genfindes i og med zen tr¾ningen, og som er hinsides alle intellektuelle skel og f¿lelsesm¾ssige mods¾tninger.

 

Det andet Xin overs¾ttes pŒ forskellig vis som f.eks. sind, mental, hjerte, bevidsthed, sj¾l, Œnd, eller v¾sen. Men det er umuligt at finde Žn korrekt overs¾ttelse af dette ord, fordi det har sŒ mange forskellige betydninger.

 

Man skal passe pŒ ikke at l¾gge en for psykologisk eller for spirituel forstŒelse i ordet, sŒledes at der enten bliver tale en eller anden psykologisk tilstand, et bevidsthedsindhold eller en eller anden spirituel substans, som er vor sande natur.

 

Xin er ikke noget, som kan bestemmes eller lokaliseres som et psykologisk eller spirituelt f¾nomen. Det er derimod den universelle bevidsthed, hvori alle mentale, spirituelle og fysiske f¾nomener afspejles. Fordi alle ting er afspejlinger i denne bevidsthed, er alle tings sande v¾sen netop denne bevidsthed, som altsŒ ikke er adskilt fra de enkelte opfattede individuelle ting og f¾nomener.

 

Det sidste ord Ming betyder her sentens, leveregel, grunds¾tning, maksime, eller princip, men det kan ogsŒ betyde indskrift, indgravering, eller signatur. Derfor mŒ den rigtige overs¾ttelse af Xin-Xin-Ming sŒ vidt jeg kan sk¿nne blive "Sentenser om Miskundhedens V¾sen".

 

NedenstŒende overs¾ttelse er tilvejebragt ved at sammenligne mange forskellige engelske overs¾ttelser. Undertiden har det v¾ret n¿dvendigt at slŒ de kinesiske tegn op i Nelsons: The Modern Reader's Japanese-english Character Dictionary. Den engelske overs¾ttelse, som jeg har v¾ret mest tilfreds med at benytte, er som n¾vnt ovenfor Yoshi Osamura overs¾ttelse i den engelske Tripitaka.

 

 

 

1.        Den ideelle vej er ikke vanskelig,

           den undgŒr blot at diskriminere.

           NŒr der hverken er attrŒ eller ulyst,

           er alting helt rent og klart.

 

2.        Hvis der er den mindste disharmoni,

           adskilles himlen og jorden.

           Hvis du ¿nsker at realisere det lige nu,

           mŒ der hverken v¾re for eller imod.

 

3.        Mods¾tningen mellem for og imod,

           er en sygdom i sindet.

           Uden at kende denne dybe foruds¾tning,

           k¾mper du forg¾ves for at fŒ fred i sindet.

 

4.        Vejen er fuldkommen som det vidtstrakte rum,

           intet mangler, intet er overfl¿digt.

           PŒ grund af v¾lgen og vragen,

           kan den egentlige virkelighed ikke realiseres.

 

5.        Forf¿lg ikke de eksistentielle betingelser,

           dv¾l heller ikke i f¿lelsen af tomhed.

           Fald til ro i alle tings enhed,

           alt forsvinder af sig selv i uforstyrret sindsro.

 

6.        At stoppe bev¾gelse for at vende tilbage til stilhed,

           vil fŒ denne stilhed til at forts¾tte i bev¾gelse.

           SŒ l¾nge du gŒr til den ene eller den anden yderlighed,

           Hvordan kan du da realisere enheden?

 

7.        Med mindre du tr¾nger ind i enheden,

           h¾nger du fast i en af de to mods¾tninger.

           Forn¾gter du det eksistentielle, mistes det,

           str¾ber du efter tomheden, kr¾nkes den.

 

8.        Jo mere tale og tankevirksomhed,

           desto mere bliver du adskilt.

           NŒr der ikke l¾ngere er tale og tankevirksomhed,

           Er der intet sted der ikke er gennemtr¾ngt.

 

9.        Ved at vende tilbage til roden opnŒs det grundl¾ggende

           forf¿lges spejlbillederne, mistes kilden.

          Ved at rette lyset bagud selv et kort ¿jeblik,

           vindes mesterskabet i at m¿de tomheden.

 

10.     Alle forvandlinger af m¿det med tomheden,

           stammer fra vrangforestillinger.

           Det er frugtesl¿st at pr¿ve at s¿ge sandheden,

           du beh¿ver blot at stoppe frembringelsen af hensigter.

 

11.      Hold ikke fast ved dualistiske synspunkter,

           og undgŒ oprigtigt at forf¿lge dem.

           Med blot en antydning af rigtigt og forkert,

           tabes opm¾rksomheden i total forvirring.

 

12.      Tvedelingen stammer fra den Ene.

           men denne Ene b¿r ikke skattes for h¿jt.

           NŒr tanken om den Ene ikke f¿des,

           Er de ti tusind f¾nomener ingen hindring.

 

13.      Ingen anst¿d sten og intet f¾nomen,

           ingen f¿dsel og derfor ingen tanke.

           Subjekter forsvinder efterfulgt af objekter,

           objekter forsvinder efterfulgt af subjekter.

 

14.      Objekter er objekter pŒ grund af subjekter,

           subjekter er subjekter pŒ grund af objekter.

           NŒr du n¿je kender disse to,

           er de fra f¿rst af Žn tomhed.

 

15.      ƒn tomhed er lig med begge disse,

           ligeligt omfattende alle former.

           NŒr du ikke har fine eller grove betragtninger,

           Hvordan kan du sŒ v¾re partisk?

 

16.      Den store vej er i sit v¾sen altomfattende,

           den er hverken let eller vanskelig.

           Den sn¾vre synsvinkel forvilder sig ind i tvivlen,

           jo mere forhastet den er, desto tr¾gere gŒr det.

 

17.      At blive stŒende dŽr ¿del¾gger din balance,

           og f¿rer dig sikkert pŒ afveje.

           NŒr du opgiver denne synsvinkel finder du det naturlige,      

           hvor den essentielle natur hverken svigter eller stopper.

 

18.      Ved at stole pŒ naturen tilpasser du dig vejen,

           og kan gŒ frit og uforstyrret omkring.

           At h¾nge sig i tanker adskiller dig fra sandheden,

           og du henfalder til melankoli og negativitet.

 

19.      Sindsforvirring plager Œnden,

           Til hvad nytte er det at v¾re fremmedgjort eller for intim?

           Hvis du ¿nsker at v¾re med i vognen,

           mŒ du ikke b¾re nag til de 6 sansers st¿vkorn.

 

20.      Ved at acceptere dem helt og fuldt,

           er du Žt med den afklarede sandhed.

           Den vise mand opdigter intet,

           den ukloge l¾nker sig selv.

 

21.      Sandheden er ikke adskilt fra noget som helst,

           Du er blot bl¾ndet af tilknytning.

           Sindet k¾mper med sindet.

          Er det ikke en stor misforstŒelse?

 

22.      I vildfarelsen skabes bŒde hvile og uro,

           i og med oplysningen fjernes for og imod. 

           Alle mods¾tnings par er opfundet

           af dig selv som fejlagtigt opdeler.

 

23.      Tomheds-blomster og fantasier,

           Hvorfor k¾mper du med at forstŒ og begribe.

           Gevinst og tab, rigtigt og forkert,

           v¾k med dem Žn gang for alle.

 

24.      Hvis man ikke falder i s¿vn,

           oph¿rer dr¿mmene helt af sig selv.

           Hvis intellektet undlader at skelne,

           er de ti tusind ting Žn eneste sŒdanhed.

 

25.      I dybden af virkelighedens ene sŒdanhed,

           er du uanf¾gtet og ubetinget.

           Alle ting opfattes som lige,

           Du vender tilbage til den sande naturlighed.

 

26.      Selv dennes Œrsag kan ikke spores,

           og ingen sammenligning er mulig.

           NŒr en bev¾gelse opfattes som ubev¾gelig

           og ubev¾gelighed som bev¾gelse,

           forsvinder bŒde bev¾gelse og ubev¾gelighed.

 

27.      NŒr tvedelinger ikke l¾ngere opfattes,

           Hvordan kan der sŒ v¾re enhed?

           NŒr alt er udt¿mt,

           er der ingen evaluering tilbage,

 

28.      NŒr sindet falder til ro og er i harmoni,

           oph¿rer alle opdigtede f¾nomener.

           Alle tvivl opl¿ses i fuldkommen klarhed,

           og den sande miskundhed er reetableret.

 

29.      NŒr intet l¾ngere gemmes pŒ,

           beh¿ves ingen erindring.

           Bevidstheden er tom, klar og Œben,

           sindet beh¿ver ingen ansp¾ndelse.

 

30.      NŒr der ikke l¾ngere er noget at beregne,

           holder intellektet og f¿lelserne op med at kulegrave.

           I den sande virkeligheds sŒdanhed,

           er der intet "selv" eller "andet end selv".

           Den direkte vej til denne virkelighed

           er at sige: "Ikke to!".

 

31.      I det utvedelte er intet adskilt derfra,

           intet udenfor, alt inkluderet.

           Vise m¾nd overalt og til alle tider,

           har fundet vejen til denne store sandhed.

 

32.      Sandheden er ikke betinget af tidsrummet,

           titusind Œr er Žt ¿jeblik i bevidstheden.

           Der er hverken "her" eller "ikke her",

           den gr¾nsel¿se virkelighed er lige for ¿jnene af os.

 

33.      Det st¿rste er Žt med det mindste,

           den tingsliggjorte virkelighed er helt glemt.

           Det st¿rste er Žt med det mindste,

           De angivne oph¿r kan ikke l¾ngere ses.

 

34.      Eksistens er i sig selv tomhed,

           tomhed er i sig selv eksistens.

           Hvis virkelighedens sŒdanhed ikke er realiseret,

           dv¾l da ikke derved.

 

35.      ƒn er alt,

           alt er ƒn.

           Hvis virkelighedens sŒdanhed er fuldt realiseret,

           Hvorfor sŒ bekymre sig over sin ufuldkommenhed?

 

36.      Det uadskillelige er miskundhedens v¾sen,

           det udelte sind er en nŒdegave.

           UopnŒeligt ad ordets vej,

           Ubegr¾nset af fortid nutid og fremtid.